Waarom mensen die alles perfect willen doen, meer kans maken op een burn-out

Iedereen kan een burn-out krijgen, alleen de kans is bij de een wat groter dan bij de ander of bepaalde situaties maken dat je er gevoeliger voor kan worden. In het geval van voorkomen is beter dan genezen, is het aan te raden om deze blog te lezen als je een vermoeden van perfectionisme bij jezelf bespeurt.

Perfectionisme

Moet jij altijd alles van jezelf perfect doen? Ben je eigenlijk nooit tevreden? Is het eigenlijk nooit echt goed genoeg? Dan kan het zijn dat je last heb van jouw perfectionisme. Ik schrijf last, want in sommige situaties kan perfectionisme erg positief werken, zo zijn je resultaten vaak goed en doe je net wat harder je best om je doel te behalen. Maar de keerzijde van alles perfect willen doen, is dat het de kans vergroot om een burn-out krijgen. Het wordt immers toch nooit perfect. En wanneer je alles perfect wil doen leg je de lat vaak net is hoger dan mogelijk is of ooit kan worden. Om dan je doel te halen, ga je misschien nog harder werken. Dat haal je weer niet en dat frustreert je, zodat je nog harder gaat werken. En op die manier is de cirkel rond. En raak je hoe meer teleurgesteld in jezelf. Wat kan helpen is de lat wat lager leggen. Bedenk waarom je zo streng bent voor jezelf. Waarom moet het altijd een 10 zijn? Ben je voor anderen ook zo streng? Zo nee, waarom ben je alleen zo streng voor jezelf? Wanneer je hier antwoord op krijgt, kun je de onderliggende gedachten van je perfectionisme aanpakken. Onder andere door positieve helpende gedachten er tegen over te zetten. Bijvoorbeeld: Goed is goed genoeg! Zeg dit elke keer tegen jezelf wanneer je weer iets van perfectionisme bespeurt.

Moeten

Moeten is het zusje van perfectionisme. Moet jij van jezelf de hele dag wat doen? Je herkent een moeten houding aan hoe je steeds tegen jezelf praat. Ik moet straks formulieren invullen, ik moet zo naar de winkel, ik moet gezond eten koken . Een hoog to-lijstje elke dag weer,  maakt de dag veel zwaarder. Aangezien de boog niet altijd gespannen kan staan, is er een verhoogde kans op een burn-out. Probeer kritisch te kijken naar wat je van jezelf moet per dag? Moet het allemaal echt?  Zijn er taken die je kan delegeren? Zijn er taken die helemaal niet hoeven, maar die jezelf verplicht. Bijvoorbeeld naar een feestje gaan terwijl je er helemaal geen zin in hebt. Naast kritisch te kijken naar je moet- lijstje is een andere manier om met moeten om te gaan, te zorgen voor meer ontspanning. Weinig ontspanning nemen is ook een trigger voor een burn-out. Denk op tijd aan jezelf, voordat de batterij helemaal leeg is. Ga meer doen wat je leuk vindt. Ik zeg altijd tegen mensen probeer er voor te zorgen dat je elke dag tijd neemt voor jezelf, voor minstens een half uur. Even niets moeten, heerlijk toch?!

Jelle Derckx

Interview: Jelle Derckx

Naam: Jelle Derckx (35)
Woonsituatie: woont samen met zijn vriendin Claire
Werk: acteur, auteur en ondernemer van het platform Growthinkers Jelle Derckx

Jelle schreef het boek Verlangen naar minder. Onder andere door het boek ben ik er achter gekomen dat het nu echt tijd wordt om mijn verlangen meer een plek te geven. Dat houdt voor mij in dat ik psychologie meer wil laten terugkomen in mijn bedrijf. Heel fijn dus dat Jelle ‘ja’ zei om mee te werken aan een interview.   Jelle, kun je wat meer over jezelf vertellen?

Ik ben Jelle, acteur, inmiddels ben ik ook auteur. Ik ben afgestudeerd aan de toneelschool in 2007. In 2013 ben ik begonnen met bloggen. Destijds met de blog lijstjes.info. Die blog ging over persoonlijke groei. Ik was enorm geïnteresseerd in persoonlijke groei. En dat kwam door het boek Napoleon Hill dat ik had gelezen in Brazilië. In die tijd wist ik niet zo goed wat ik met mij leven wilde. En welke kant ik nou precies op wilde. Ik had veel negatieve gedachten. En ik dacht: laat ik maar op reis gaan. Een goede vriend gaf mij voor de reis het boek Think and Grow Rich van Napoleon mee.  En dat boek heeft echt mijn leven veranderd.

Kun je wat meer vertellen over het boek?

In 1930 heeft Napoleon onderzocht wat de eigenschappen waren van succesvolle mensen, en die inzichten vertaald naar het boek. Door de titel kun je misschien denken dat je na het lezen van het boek miljonair bent. Het geldaspect zit er ook wel in, maar wat ik er het meeste uit heb gehaald, is hoe  je jezelf kunt verrijken.  Ik werd me veel bewuster van de angsten die ik had. Ik ging ontdekken welke angsten ik te groot heb gemaakt. Ik heb dat nooit geleerd op school en thuis werd er niet over gevoelens gesproken. Dit was voor mij totaal nieuw. Door het lezen van het boek kreeg ik eigenlijk een soort van gratis therapie. En vanaf het moment dat ik terug kwam uit Brazilië was ik hier zo enthousiast over dat ik mijn kennis (on)bewust wilde overdragen via een blog.

En hoe kwam je van een blog over persoonlijke groei naar minimalisme?

Door het bloggen kwam ik vanzelf bij minimalisme. En dat was ook wel een onderwerp dat aansloeg bij mijn lezers. Omdat de inkomsten uit mijn blog nog laag waren, heb ik vooral geprobeerd mijn vaste kosten zo laag mogelijk te houden, en zo kwam minimalisme meer in beeld. In 2016 heb ik samen met mijn vriendin deze blog samengevoegd in een nieuwe blog ‘Growthinker’. En daar is inmiddels een boek bij gekomen.

Waarom moest dit boek er komen?

Ik had best wel veel artikelen geschreven. En uiteindelijk is het toch wel mooi om dat te bundelen tot een boek. Met een boek kun je ook een breder publiek bereiken.  Het ging allemaal in een sneltreinvaart. Uitgeverij Luitingh-Sijthoff was bezig met een vertaling van het boek Minimalist. En via Google waren ze op zoek naar mensen die zich ook bezig hielden met minimalisme, om zo  het boek onder de aandacht te brengen.  Zo kwam ik in contact met een freelancer die de promotie deed. Hij raadde mij aan om  contact op te nemen met Tom Harmsen  van de uitgeverij Luitingh-Sijthoff.  Dus ik zei dat het mij wel heel leuk leek om een boek te maken. Dat is toch wel een soort van volgende stap. Dus  ik liep naar Claire, mijn vriendin, en vertelde het verhaal. En net op het moment dat ik het zei, hing Tom aan de lijn. Heel toevallig. We hebben daarna afgesproken en vanaf toen is het heel snel gegaan. Ik heb eigenlijk in een half jaar het boek geschreven. En misschien moest het er wel komen. Mijn grote doel in het leven is anderen te inspireren zoals Napoleon dat heeft gedaan, door middel van iets wat ik zelf heb gemaakt. En ik heb ontdekt dat schrijven en de reacties daarop mij het meeste voldoening geeft.

Hoe ga je om met positieve reacties?

De mooie reacties zijn de prachtige cadeautjes die je krijgt. Laatst stond er een review op Goodreads. En daar stond: Jelle is mijn diamant op mijn pad. Dit naar aanleiding van mijn boek, waarin het gaat over diamanten; de personen die jou op weg hebben geholpen, die veel voor je hebben betekend. Dus zo’n reactie maakt wel mijn dag. Het is heel cliché gezegd, maar daar doe je het voor.

Welk boek zou jij aanraden aan ondernemers?

Het boek Anything You Want van Derek Sivers. Het is een dun boekje. En in het boek beschrijft hij zijn eigen weg. Hij wilde muzikant worden, maar dat lukte niet. Toen kwam hij op het idee om cd’s online te gaan verkopen. Het was een van de eerste webshops waar je muziek kon kopen. Andere muzikanten wilde graag samenwerken. Dus de website groeide en groeide maar door. Hij kon heel groot worden, maar heeft er voor gekozen om klein te blijven. Hij wilde zich echt richten op wat voor hem de essentie is. Er belden ook grote investeerders, maar daar zei hij altijd nee tegen. Hij wilde zich echt richten op de muzikanten, en deed extra dingen om het de klanten naar hun zin te maken. Zijn boek zit vol met ondernemerswijsheden, waarbij ook de kracht van ‘genoeg’ terugkomt. Uiteindelijk heeft hij  het bedrijf verkocht, 80 à 90%  van die opbrengsten heeft hij geschonken aan goede doelen omtrent muziek. Dat vind ik nou ook zo mooi aan het boek; Hij laat je echt zien: Dit is genoeg voor mij qua geld en de rest wil ik geven aan goede doelen. Dat is ook iets wat ik zelf ambieer. Ik hoef geen miljoenen te hebben op mijn rekening, maar ik wil wel goed kunnen leven van de onderneming die ik heb, en voor de rest kijken op welke mooie manier ik het kan geven aan goede doelen.

Inmiddels is het een jaar geleden dat je boek heb uitgebracht. Wat is er in de tussentijd veranderd? Ben je nog duurzamer gaan leven? Of juist niet? Want je schrijft in je boek dat je op den duur nog maar 99 spullen had.

Dat klopt inderdaad. Ik was destijds licht obsessief mijn spullen aan het tellen. En ik kwam op 99 spullen. Maar dat bracht niet wat ik er van verwachtte. Het was niet dat ik vanaf dat moment niets meer hoefde te doen. Minimalisme is eigenlijk dat je altijd blijft kijken wat je nodig hebt en is een soort ongoing process. Minimalisme gaat voor mij over datgene belangrijk maken dat voor jou belangrijk is, en alles verwijderen wat daar niet bij hoort. Ik tel dus mijn spullen niet meer. Wel heb ik een lijstje waar alles op staat wat ik nu bezit. En af en toe update ik dit lijstje weer. Maar niet zo rigoureus. Ik merk dat je soms helemaal naar rechts moet gaan om weer in het midden uit te komen. Wat er verder verandert, is dat ik meer lezingen ben gaan geven. Een boek geeft je een wat breder bereik. Inmiddels hebben we nu 10.000 exemplaren verkocht.

Dat is heel goed.  Voel jij je weleens schuldig als je iets doet of juist niet, m.b.t. duurzaamheid?

Gisteren stelde iemand mij een soortgelijke vraag. Een deelnemer van een lezing die ik gaf, vroeg aan mij wat mijn grootste offer m.b.t. het minimalisme is. Dat is voor mij vliegen. In een vliegtuig stappen, doe ik nu niet meer zo snel. Ik heb niet gekozen om nooit meer in een vliegtuig te stappen, want dat vind ik best wel rigoureus. Maar ik stap niet zomaar in een vliegtuig om bij wijze van spreken een paar weken in de zon te gaan liggen. Dat is voor mij moeilijk. Ik heb zelf een levensveranderde reis gemaakt naar Brazilië, en heb verder ook best veel gereisd. Dus ik weet hoe krachtig het is om met andere culturen in aanraking te komen. Maar klakkeloos een reis maken, dat kan ik niet meer doen.

In je boek had je het ook over ontspullen. Welke methoden zou je aanraden als iemand wil beginnen met ontspullen?

Als eerste is het belangrijk dat je het echt wil. Dat je meer rust wil creëren om je heen. Dat je meer overzicht krijgt in de spullen die je hebt. Daar moet een soort passie in zitten. Als je die passie niet voelt, moet je vooral ook niet gaan ontspullen. Maar zodra je het voelt, is mijn favoriete manier om vooral te onderzoeken wat voor jou heel belangrijk is, wat je missie is. Je waarde in kaart brengen.  En vervolgens ga je dan naar je bezittingen kijken wat hier aan bij draagt, en wat niet. Een andere mooie manier is dat je in een grote ruimte waar je vaak komt alle dingen waarvan je denkt dat ze weg kunnen, in een grote tas stopt en dan voelt hoe de ruimte aanvoelt. Je kan ook samen met vrienden gaan ontspullen. Zo is er een spel waar je aan het begin van de maand mee kan beginnen. Stel, je begint op 1 juli, dan doe je één ding weg. Op 2 juli doe je twee dingen weg. En zo kun je elkaar ook blijven motiveren.  Je kan ook de 101 challenge doen, dat je bijvoorbeeld deze zomer 101 spullen weg doet. Zo zijn er heel veel manieren. Het belangrijkste is dat je kiest voor een manier  die bij jou past.

Wat is de beste manier om duurzaam te leven?

De meest effectieve manieren zijn om meer plantrijke voedsel te eten en minder vlees. Er zit een enorme impact aan vlees. In 1 kilo rundvlees zit bijvoorbeeld 15.000 liter water in.  En er moest heel veel voedsel aan te pas komen. Een dier moet namelijk zo vet mogelijk gehouden worden en dus veel eten. Dat kost heel veel water en landbouwgrond, waar ook allemaal vervuiling bij plaatsvindt. Het heeft dus een enorme impact voordat überhaupt een stukje vlees op je bord komt. Verder kun je kijken bij welke energiemaatschappij je zit. Wanneer je zoekt in Google op groene energiemaatschappij, komt je op de site van de consumentenbond. Daar kun je zien welke energiemaatschappij groen doet. Want we zitten op dit moment in een transitie naar groene energie. En we moeten af van de fossiele modus, dus de olie, en veel meer naar zon en windenergie toe. Dus als je groene maatschappijen steunt, help je ook mee aan die transitie.

Vliegen

Probeer daarnaast te kijken naar je vervoer. Vliegen is best wel vervuilend. Voor een retourtje Bali zou ik 1000 bomen moeten planten om de Co2 te compenseren.

Stap naar je manager

Mijn favoriete tip om te verduurzamen, is naar je manager toestappen, en zeggen dat je op zoek bent naar manieren om dit bedrijf te verduurzamen. Bijvoorbeeld door afval te scheiden, geen voedsel zomaar weg te gooien, of aan te geven dat het bedrijf middels ledverlichting of zonnepanelen meer geld kan overhouden. Dat is een bijkomend voordeel van verduurzamen; het kan je geld opleveren.

Stem

Jij als consument kan ook stemmen met je portemonnee. Door duurzame producten te kopen, kan je bedrijven  groter maken.  Er ligt ook een grote verantwoordelijkheid bij grote bedrijven en de overheid, dus stem bij verkiezingen op duurzame partijen.

Waar zie je jezelf over aantal jaar met je onderneming?

Gewoon doorgaan met wat we aan het doen zijn. Misschien het Growthinkers team iets uitbreiden met mensen met een eigen specialisatie. Dat zou eventueel een optie kunnen zijn. Een tweede boek zie ik ook zeker voor me. En verder kijken hoe ik nog meer bereik kan generen en nog meer impact kan maken op een positieve manier. Dat is wel echt mijn drive.   Wil je Jelle ook volgen, dan kan dat via zijn Instagramaccount of via zijn platform Growthinkers.

ijkpersoon

Hoe krijg ik meer klanten?

Meer klanten

Ik wil graag meer klanten. Maar hoe krijg ik meer klanten? Meestal is dit de eerste vraag die je wordt gesteld als je je gaat bezighouden met online marketing en je een business coach of online marketeer in huurt. Stel je bent een coach, dan is de eerste vraag vaak: “Voor wie wil je als coach wat betekenen of doen?” Hoe duidelijker het beeld is, des te makkelijker jij weet waar je op zoek moet gaan naar je doelgroep en ook waar jouw cliënten jou kunnen vinden. En hoe duidelijker het beeld, des te makkelijker men voor jou kan kiezen. De meeste mensen gaan liever naar een specialist. Een cliënt met stressklachten gaat liever naar een coach die gespecialiseerd is in stressproblematiek, dan naar een coach die overal advies in geeft. Mensen willen dus begrijpen wat er bij jou te ‘halen’ valt. Bij mij in de buurt is er een fysiotherapeut die gespecialiseerd is in het geven van fysiotherapie aan kinderen. Ze is de enige fysiotherapeut in de stad die hierin is gespecialiseerd. Mensen met kinderen gaan voornamelijk naar haar toe. Terwijl in principe een gewone fysiotherapeut ook behandelingen geeft aan kinderen. Maar door een duidelijke richtlijn te kiezen, krijgen klanten wat meer vertrouwen in de deskundige. Omdat het zo specifiek is zou jij het wel beter weten dan je concurrenten. Dat is de algemene gedachten van mensen. Maar, dan is er de vraag voor wie zou jij wat willen betekenen.

 

IJkpersoon

Tijdschriften hebben daar al heel lang een trucje voor bedacht. Voor het eerste nummer uit is, gaan ze al samen vergaderen over hun ijkpersoon. De ijkpersoon is geen echte lezer, maar een fictief personage dat model staat voor de hele doelgroep. De redactie van een tijdschrift heeft die persoon steeds voor ogen bij het schrijven van verhalen. Voor ondernemers is het ook handig om een ijkpersoon, ook wel persona genoemd, te hebben. Men weet waarvoor ze bij jou kunnen zijn. Nog een ander groot voordeel is dat je zowel je communicatie (bijvoorbeeld op je website) als de uitstraling naar je ideale klant kan aanpassen. Je kunt rekening houden met de behoeften.

Hoe doe je dat?

Denk aan je allerleukste ideale klant. Wie help jij het liefst? Houd jouw droomklant voor ogen. En beantwoord de volgende vragen. Wat is het geslacht van je klant? Leeftijd? Woonplaats? Burgerlijke staat? Zijn/haar karakter? Wat voor hobby’s heeft ze? Welke websites en andere media bezoek jouw klant het vaakst? Op welke plekken komt ze het liefst? Wat zijn haar grootste problemen? Waar heeft jouw klant behoefte aan? Welke oplossing zou jij kunnen bieden? Als de klant bij jou is geweest, wat voor verandering heeft ze dan aan het eind van het traject gemaakt? Maak een stuk of 3 van deze zogeheten persona. En ik weet zeker dat het je iets gaat opleveren.   Succes!

Mark Tigchelaar

Interview: Mark Tigchelaar

Naam: Mark Tigchelaar (35) Woonsituatie: samenwonend en een dochter van 2 jaar Werk: neuropsycholoog en directeur bij de FocusAcademy

Mark Tigchelaar is geen onbekende auteur. Onlangs schreef hij al zijn vijfde boek, dat direct een bestseller werd. Het boek ‘Focus AAN/UIT’ gaat over hoe je meer focus krijgt in een wereld vol met afleiding en hoe je je beter kan concentreren. In zijn eerdere boeken laat hij een methode zien om sneller te lezen. Ik ben benieuwd naar zijn verhaal en daarom ben ik blij dat hij mee wilde werken aan dit interview.

Mark, je hebt het boek ‘Focus AAN/UIT’ geschreven. Ik las ergens dat je 2,5 jaar bezig bent geweest om dit boek te schrijven?

Dat klopt, 2,5 jaar is wel lang. Maar ik ben dan ook enorm trots op het resultaat. Hier zit zoveel denkwerk en vele gesprekken met allerlei wetenschappers achter. Ik heb het samen geschreven met mijn compagnon Oscar de Bos. Het was echt een leuke tijd. Maar ik ben ook blij dat het af is.

In jouw boek weerleg je ook sommige uitspraken die we vaak voorbij zien komen. Zo hoor ik vaak dat je multitasken moet vermijden, omdat je niet twee dingen tegelijk kan doen. Jij zegt juist dat multitasken wel verstandig is om te doen.

Het idee dat multitasken slecht is, is inmiddels achterhaald. Het is juist een fantastische manier om meer focus te krijgen en om in de flow te komen. Mits je het op de juiste manier doet. Tegelijkertijd; we doen het al de hele dag. We kunnen niet níet multitasken. De vraag is alleen: ben je slim aan het multitasken? Bijvoorbeeld: mensen vinden het fijn om te lopen tijdens het bellen, dat is multitasken. Als je muziek luistert in een auto is dat ook multitasken. Net zoals nutteloze tekeningen maken tijdens het bellen of tijdens je vergadering. De essentie is dat multitasken goed is, mits de tweede taak die je er naast doet geen bewuste aandacht vraagt. Vraagt het wel bewuste aandacht, bijvoorbeeld als ik tijdens dit gesprek een mailtje weg zou tikken, dan schiet dat niet op. Ik heb wél vaak tijdens een gesprek een pen of een dop in mijn handen. Het heeft dan geen functie, want ik ben niet aan het schrijven, maar het zorgt er wel voor dat ik mij beter kan focussen.

 

In je boek raad je ook aan om tijdens een gesprek er iets naast te hebben. Zo schreef je dat onze hersenen sneller werken dan dat we ze gebruiken. Dus stel, je voert een gesprek met iemand. Voordat de andere persoon zijn/haar punt wil maken, is het voor jou al mooi geweest. Daardoor ontstaat in onze hersenen een soort lege ruimte. En die ruimte zorgt ervoor dat je dan afgeleid wordt, omdat je hersenen iets te doen moeten hebben. Klopt dat?

Klopt. Misschien herken je het zelf ook. Je bent een tekst aan het lezen en halverwege de pagina zijn je gedachten al weer aan het afdwalen. En aan het eind van die pagina heb je geen idee meer wat je net hebt gelezen. Als iets voor jou te traag gaat of te simpel is of te saai is, dan worden je hersenen niet voldoende geprikkeld door de taak zelf en dan gaan ze andere prikkels opzoeken. En dan kan het zien van het een vlieg tijdens het lezen bijvoorbeeld al interessanter zijn. Maar als jij een superspannende film kijkt, dan is de kans veel groter dan je gefocust blijft. Dan kan je bij wijze van spreken niets anders meer horen.

 

Je komt dan in de Flow?

Exact, flow en focus zijn bijna hetzelfde. De truc is om saaie taken prikkelender te maken, waardoor je minder snel afgeleid wordt. En daar is een heel scala aan methoden voor, om dat te doen. Het verschilt een beetje per persoon wat werkt. Wat je kan doen, is een extra taakje erbij doen  Als ik met mijn kind aan het spelen ben, dan heb ik bijvoorbeeld een duplo blokje in handen. Dat zorgt er voor dat ik met mijn aandacht bij haar blijf en niet met mijn to-do-lijst bezig ben.

 

Over een to-do-lijst gesproken. Jij adviseert in je boek om je taken gelijk op te schrijven, zodat je hoofd gelijk ‘leeg’ is. Anders blijft het maar in ons hoofd.

Iedereen heeft to-do-lijsten, maar als je een mentale to-do-lijst hebt, is dat zo veel pittiger voor je hersenen dan een fysieke to-do-lijst. Het is gezond om dingen gewoon op te schrijven. Je hoofd regelmatig legen, is een van de gezondste dingen die je kunt doen voor je brein. Zo is er een mooie uitspraak van Davin Allen, bedenker van de Getting Things Done methode. The mind is For Having Ideas, Not Holding Them. We hebben veel te veel in ons hoofd aan ons hoofd. We willen alle ballen in de lucht houden. Mensen zeggen weleens: “Ik heb heel veel aan mijn hoofd”. Eigenlijk moet je dan zeggen: “Ik heb heel veel ín mijn hoofd”. Elke keer als mensen stress ervaren of teveel piekeren, dan is dat een signaal dat er teveel in het hoofd zit. En gek genoeg heeft dat weinig te maken met dingen die op je bordje liggen. Want iemand kan teveel dingen op zijn bord hebben, maar toch geen stress ervaren. Dan vraag jezelf af: hoe kan dat? Dat kan dus als iemand constant zijn hoofd leegt.

 

Het resultaat van een te vol hoofd kan leiden tot bijzondere effecten. In je boek vertel je ook over een vrouw die vaak tegen dingen opliep, zonder dat ze iets aan het ogen mankeerde.

Inderdaad, dat is een bijzonder verhaal. Een tijdje geleden mocht ik een lezing geven op Curaçao en na afloop kwam er een vrouw naar me toe. Zij vertelde mij dat ze letterlijk tegen bureaus aanliep en steeds bijna werd aangereden door auto’s en scooters. Ze vroeg dus aan mij: “Weet jij waar het aan ligt?” Mijn lezing ging juist ook over hoe de hersenen de waarneming kunnen beïnvloeden. Je kunt dus iets waarnemen, maar niet zien of iets anders zien. Ik raakte met de vrouw aan de praat. Ze blijkt een succesvolle advocaat te zijn en doet alles met haar hoofd. Constant plopt er van alles in haar hoofd op. Het nadeel is dat ze de intelligentie heeft om dat zo te doen. Dat merken we vaak; Hoe slimmer iemand is, hoe meer men de neiging heeft het in het hoofd te doen. Je hebt technisch gezien ook de ruimte. Het nadeel alleen is dat er een prijskaartje aan zit. En in haar geval het meest extreme prijskaartje;  dat het letterlijk je waarneming beïnvloedt. Omdat je ogen de informatie zien, zien de hersenen de informatie. Maar als je hersenen vol zitten, kunnen de ogen de informatie niet meer doorsturen. Dit is een gegeven dat illusionisten continue gebruiken. Die kunnen letterlijk voor je neus dingen laten verdwijnen. Je ziet het wel, maar je neemt het niet waar. In het geval van die vrouw hebben we haar geadviseerd om haar hoofd te legen en we hebben haar een stappenplan meegegeven. Inmiddels kan ze weer normaal over straat.

 

Geweldig om te horen. En bizar hoe zoiets werkt.

Wel heftig natuurlijk hoe je hoofd je zo kan beïnvloeden en je zo door je eigen hersenen gemanipuleerd kan worden. Als psycholoog vind ik dat ook wel weer interessant.

 

In je boek vertel je ook over een advocaat. Jouw beste vriend werkt in de advocatuur. Daar is het gebruikelijk om veel te werken. Dat is misschien ook wel menseigen , dat we denken dat als we veel uren werken, we dan ook heel productief zijn. Maar jij zegt in je boek wat anders. Daardoor ging ik zelf ook nadenken over wat mijn ideale werkweek is, en hoeveel uur per dag ikzelf echt productief ben.

Ik vind het tof dat je dat zegt. Het is goed om daar over na te denken. Hoe minder je werkt, hoe beter het resultaat. Maar dit is voor mij ook het lastigste punt. Het is echt heel lastig om minder te werken. Ik vind werken heel leuk. En vroeger, voordat ik een relatie had en voordat ik een kind kreeg, werkte ik nog veel meer. Tot ik mijzelf afvroeg: ik zit dan wel twaalf uur op kantoor, maar wat heb ik nou gedaan? Pas op het moment dat ik mij dat realiseerde, ging ik minder uren werken. Vanaf dat moment is het in mijn bedrijf ook veel beter gegaan. Het blijkt ook uit onderzoek -keer op keer- dat er echt een maximum aan je productiviteit zit. Het blijkt dat na een paar uur werken je productiviteit niet langzaam omlaag gaat, maar echt ineens drastisch omlaag gaat. Je kan dan beter naar huis gaan dan doorwerken.

 

Verder zeg je in je boek dat we allemaal het productiefst zijn in de ochtend. Ook al ben je een avondmens.

Ja, maar daar zit wel een kleine nuance in. Ongeveer tien procent van de mensen is productiever na de middag. Zo rond de 13.00 uur. Terwijl dan bij de meeste mensen dan juist een afterlunch dip geldt. Maar het blijkt dat verreweg de meeste mensen productiever zijn, positiever zijn en meer wilskracht hebben in de ochtend. Zelf houd ik daar ook rekening mee. Heb ik een belangrijke vergadering of salesgesprek, dan houd ik dat het liefst in de ochtend. En na twee uur wil ik het liefst de simpele dingen doen; een simpele meeting, simpele gesprekken. Dat heeft mijn voorkeur.

 

In je boek zeg je ook dat als mensen moe thuis komen van het werk, dat te maken heeft met te weinig pauzes of de kwaliteit van de pauze.

Je moet je hoofd zien als iets dat op benzine werkt. Op een gegeven moment is de tank gewoon leeg, de stofjes raken op. En als je dan door probeert te werken, terwijl je tank eigenlijk leeg is, dan ga je interen. En als iemand inteert, dan ga je dips in je productiviteit ervaren. Dat er gewoon niets meer uit je handen komt. Als je dat wil voorkomen en minder vermoeid naar huis wil gaan, is het heel simpel: ga regelmatig pauzeren. Maar dat is heel logisch. De tweede belangrijke tip is: kijk naar het type pauze dat je neemt. Als jij bijvoorbeeld op je telefoon gaat zitten in de pauze, is dat heel leuk en nuttig. Maar tegelijk put het je hoofd uit. Want dezelfde benzine die nodig is om te focussen op een taak, gebruik je als je op je telefoon gaat zitten. Stofjes zoals noradrenaline heb je nodig om te kijken wat er gebeurt. En ook al is het Instagram, je verbruikt die belangrijke stofjes. Als je dat gaat inzien, dan kom je er achter dat er maar weinig echte pauzes zijn. Een echte pauze is letterlijk niets doen, wandelen e.d. Simpel gezegd: je moet op bepaalde momenten van de dag niet productief zijn om op bepaalde momenten productief te zijn. Want onze verslaving aan de hele dag productief zijn, is exact de reden waarom we het niet zijn.

 

Je hebt het in je boek over de gemeenschappelijk eigenschap van succesvolle mensen?

Een van de vaste dingen die succesvolle mensen doen, is een vast ochtendritueel hebben. En die is zo ingericht dat je zo min mogelijk hoeft na te denken. We nemen namelijk 35.000 beslissingen per dag. Een paar van die beslissingen gaan bewust, maar heel veel gaat onbewust. Hoe meer beslissingen je neemt, hoe minder goed je in staat bent om beslissingen te nemen. Simpel gezegd neemt de intelligentie een klein beetje af, dat is niet helemaal waar, maar om het even zo uit te leggen. Heel concreet houdt het in dat als je aan het begin van de dag al heel veel keuzes maakt, bijvoorbeeld over wat je wil eten, wat je wil maken,, deze mini-keuzes letterlijk energie wegvreten. En omdat het energie vreet, ben je letterlijk de hele dag minder weerbaar tegen afleiding. Je hebt een deel van je benzine namelijk al verbruikt. Zo heb je Obama, die elke dag hetzelfde eet, Mark Zuckerberg die bijna altijd dezelfde kleding aan heeft… Nu zeg ik niet dat je elke dag dezelfde kleding aan moet doen, maar wat je wel zou kunnen doen, is de avond van de te voren al je kleding klaarleggen. Wat ook goed zou kunnen werken – dit verschilt per persoon- is dat je elke dag je top 3 bedenkt voor de volgende dag. Je hoeft het niet helemaal vol te plannen, maar in ieder geval drie dingen die je sowieso wil doen. En het liefst nog in de ochtend. Dus hoe minder denkkracht je nodig hebt in de ochtend, hoe meer kracht je hebt de rest van de dag.   Wil jij ook meer focus en minder afleiding? Het boek van Mark bestel je hier.

Verkooppsychologie

5 tips om jouw geluksgevoel te vergroten

Wat is positieve psychologie?

De Positieve psychologie legt de nadruk op wat de mens gelukkig maakt en kijkt naar zijn/haar mogelijkheden. Dit is een aanvulling op de klassieke psychologie die zich voornamelijk bezighoudt met problemen en afwijkingen. Het is niet de bedoeling van de Positieve psychologie om alles wat er inmiddels bekend is over de klassieke psychologie te vervangen, maar juist aan te vullen. In mijn praktijk gebruik ik ook elementen van de positieve psychologie. In deze blog vertel ik je graag wat meer over de positieve psychologie. Psycholoog Martin Seligman is de grondlegger van de Positieve psychologie. Met het volgende verhaal vertelt Martin hoe zijn dochtertje in 1997 zijn leven veranderde en daarmee ook de psychologie.

Ik was in de tuin mijn rozen aan het snoeien en onkruid aan het wieden. Mijn dochter, die net vijf jaar geworden was, maakte er een spel van om het onkruid in de lucht te gooien, rond te rennen en rond te dansen. Ik mopperde op haar en toen ze niet ophield, schreeuwde ik tegen haar dat ze ermee moest ophouden, waarop ze me even aankeek en wegliep. Toen kwam ze terug en zei: Papa, misschien heb je het niet gemerkt, maar voordat ik vijf werd, huilde en zeurde ik over van alles. Vanaf mijn derde tot mijn vijfde heb ik dat gedaan en toen ik vijf werd heb ik besloten om daarmee op te houden. Dat was het moeilijkste dat ik ooit heb gedaan, en het is me gelukt! En als ik kan ophouden met huilen en zeuren, dan kan jij ophouden met mopperen.

Dat zijn dochter dit zei was echt een eyeopener voor Seligman. De afgelopen 50 jaar was hij soms zonder reden chagrijnig en op het moment dat zijn dochter dit vertelde, besefte hij dat de opvoeding van zijn dochter vooral moest gaan over hoe hij haar het beste kan stimuleren, benoemen wat wel goed gaat in plaats wat niet goed gaat en het ontplooien van haar sterke kanten. En hij vond  dat het in de psychologie ook zo zou moeten gaan; niet alleen kijken naar iemands zwaktes of wat die persoon ongelukkig maakt, maar ook kijken naar wat iemand wel gelukkig maakt. En het Nikki-principe was geboren. Het werd zijn missie om positieve psychologie op de kaart te zetten. Hoe kun jij gebruik maken van de positieve psychologie om zo jouw geluksgevoel te vergroten?

Hieronder vind je 5 tips:

Tip 1: Toepassen van jouw kwaliteiten

Ga na welke kwaliteiten jij hebt en hoe je ze makkelijk in je werk en in je privéleven kunt toepassen. Noem een stuk of 5 kwaliteiten en beschrijf hoe je deze week al kan beginnen.

Tip 2: Benoem 3 positieve punten

Koop een mooi notitieblokje (online kan natuurlijk ook) en schrijf de komende week op wat er allemaal goed gaat in jouw leven. Probeer elke dag 3 dingen op te schrijven. Houd daarna 3 weken elke dag bij wat die dag goed ging. Noem 3 punten. Dat kan zijn omdat je baas jouw een compliment gaf of dat je het huis vandaag goed hebt schoongemaakt. Wat heeft het je opgeleverd?

Tip 3: Dankbaar

Wie in je leven ben je dankbaar? Schrijf hem of haar een brief. Je zou de brief kunnen opsturen, maar dat hoeft niet.

Tip 4: Optimist/Pessimist

Hoe zou je willen dat jouw leven er over 1 jaar uitziet? Wat doe je dan op je werk anders? Wat is er privé veranderd? En je gezondheid? Hoe zou je jouw antwoord opschrijven als je een optimist bent? En hoe zou je het opschrijven als je een pessimist bent? Welke verschillen zie je tussen de 2 antwoorden? Aan welk antwoord heb je het meest?

Tip 5: Help anderen

Anderen helpen zorgt vaak voor een gelukkiger gevoel. Stel jezelf te doel om 3 aardige dingen per dag te doen voor een ander. Dat kunnen grote of juist kleine dingen zijn. Van een oud vrouwtje helpen oversteken, het geven van een compliment aan je collega, tot het brengen van je buurtkinderen naar school.  Evalueer na een week je uitkomst. Wat heeft het je gebracht?   Laat je mij weten wat het je heeft opgeleverd? Ik ben erg benieuwd.

Normen

Welke normen hanteer jij?

Normen

Normen zijn gedragsregels waar jij jezelf of de ander op afrekent of waarvan je verwacht dat jij of de ander zich aan houdt. Het heeft niet zoveel te maken met ‘de waarheid’. Normen van jezelf heb je zelf bedacht en/of zijn je opgelegd tijdens je opvoeding, je eigen cultuur en je vrienden. Normen hoeven dus niet waar te zijn, maar vaak zie jij ze wel voor waarheid aan en handel je dus ook naar je eigen normen. Voorbeelden van zelfopgelegde normen:

  1. Ik moet de perfecte moeder/vader, vrouw/man, vriend(in), kind, ondernemer e.d. zijn.
  2. Ik mag niet huilen, zeker niet in het bijzijn van anderen.
  3. Ik mag geen fouten maken, ik moet alles goed doen.
  4. Ik mag nooit bang zijn.
  5. Ik mag geen tijd nemen voor mezelf, ik moet altijd (hard) werken.
  6. Ik moet altijd vriendelijk blijven.
  7. Ik moet van al mijn kinderen evenveel houden.
  8. Ik zet anderen op de eerste plaats.

Deze normen klinken misschien heel overdreven, maar je zal vast wel een paar herkennen. Het is soms goed om te kijken of de normen die we onszelf opleggen nog wel van toepassing zijn. Veel normen zijn vaak in onze kindertijd ontstaan, maar nu we volwassen zijn misschien niet meer van toepassing, terwijl we ze nog steeds (on)bewust gebruiken. Wat je zou kunnen doen is een stuk of 10 normen opschrijven die jij nog vaak hanteert. Daarna neem je ze een voor een onder de loep aan de hand van de onderstaande 4 vragen.

Is jouw norm flexibel?

Starre normen die geen enkele flexibiliteit hebben zijn moeilijk hanteerbaar, neem bijvoorbeeld de norm: ik mag geen fouten maken. Als je dan wel fouten maakt, is dat geen verbetering voor je zelfvertrouwen. Flexibeler is het om te denken: Ik doe mijn best, maar natuurlijk mag ik fouten maken. Fouten maken hoort erbij, daar leer je tenslotte van.’ Deze vernieuwde norm geeft je veel meer speling en vrijheid dan als jezelf iets verbiedt.

Is jouw norm door jezelf gemaakt?

We hebben zonder dat we het vaak doorhebben normen die door anderen zijn bedacht, bijvoorbeeld die van je ouders. In het kader van ‘dat hoort zo of dat hoort niet zo’. Als je als vrouw van je moeder hebt geleerd dat de norm is dat als de kinderen klein zijn dat je dan thuis moet blijven, dan kan het zijn dat je die norm ook meeneemt terwijl je misschien dolgraag had willen werken. Of als je als man van je vader hebt geleerd dat je altijd keihard moet werken, kan dat ervoor zorgen dat je altijd maar werkt terwijl je als man ook 4 dagen wil werken, om er vaker voor je gezin te zijn. Dit is even gechargeerd gezegd om aan te geven hoe normen ons door anderen kunnen worden opgelegd.

Is jouw norm positief?

Zorgt jouw norm voor een positieve uitkomst? Of hanteer jij die norm alleen uit principe? Een goede norm zorgt op lange termijn voor een positieve uitkomst.

Verbetert de norm jouw leven?

Als je altijd maar van jezelf vrolijk moet zijn, zou dat betekenen dat je emoties zoals verdriet niet toe mag laten terwijl verdriet en andere gevoelens zoals boosheid er ook bij horen. Al je emoties  opkroppen zodat ze er uiteindelijk op een verkeerde manier uitkomen of zich uiten in lichamelijke klachten, is ook geen verbeterde manier voor jouw leven. Dus kijk even of je normen hebt zoals deze die geen positieve invloed op jou hebben.

nee zeggen

Nee zeggen in 7 stappen

Nee zeggen is best moeilijk. De meeste mensen doen het eigenlijk veel te weinig. Reden om geen nee te zeggen is vaak om de ander niet teleur te willen stellen. Andere redenen zijn onder andere: straks vinden ze mij niet meer aardig, ik neem aan dat ik hier ook verantwoordelijkheid voor ben, dus laat ik maar ja zeggen. In 7 stappen neem ik je mee.

Stap 1: Wat wil jij?

De eerste stap is eigenlijk dat je heel snel gaat onderzoeken wat jij wil. Wat zegt je gevoel? Voel je direct enthousiasme opkomen? Of voel je een soort steek in je maag? Heb je een neutraal gevoel? Kijk wat je lichaam zegt. Twijfel je nog, vraag dan om bedenktijd. Je hoeft niet perse altijd maar direct ja te zeggen. Je kan zeggen dat je er later op terugkomt.

Stap 2: En dan?

Wil je het doen en kan het ook, dan kun je ja zeggen. Twijfel je, kom er dan op terug. En bij nee, zeg je nee.

Stap 3: Jouw niet-helpende gedachten

Onderzoek welke gedachten jij hebt die het lastig maken om nee te zeggen. Bijvoorbeeld; Als ik nee zeg vinden ze mij niet aardig. Mag ik wel nee zeggen? Als ik het niet doe, doet niemand het en dus ik moet wel ja zeggen. Straks hoor ik er niet bij. Ach laat ik maar ja zeggen, dan ben ik van dat gezeur af. Straks wordt ze boos op mij. Als ik nee zeg, vinden ze mij vast een zeur.

Stap 4: Kritisch

Wees kritisch op je gedachten. Klopt het dat ze boos op jou worden als je nee zegt? Ben jij altijd verantwoordelijk? Als je kritisch kijkt naar je gedachten, kom je waarschijnlijk wel op meer helpende gedachten. Onthoud: Nee zeggen tegen de ander is ja zeggen tegen jezelf!

Stap 5: Kort en duidelijk

Wanneer je besluit nee te zeggen, hoef je geen hele verhalen op te hangen. Of jezelf te gaan verantwoorden. Kort en duidelijk nee zeggen is vaak voldoende. Nee, ik kan niet.

Stap 6: Begrip

Mocht iemand niet akkoord gaan met jou nee, dan kun je best begrip tonen, maar verdedig je niet. Bijvoorbeeld tegen je werkgever: Ik kan mij best voorstellen dat het lastig is dat je nu niemand hebt die kan overwerken.

Stap 7: Nee=nee

Blijft iemand doorzeuren over jouw ‘nee’. Blijf jouw nee dan gewoon herhalen. Of zeg uiteindelijk dat je er niet van gediend bent als iemand zo blijft doorzeuren. Durf jij het aan om nee te zeggen?

afbeeldigen optimaliseren

Hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO?

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Deze week de vraag van Laura (28), werkzaam als zelfstandig fotograaf. Ik heb (bijna) geen geschreven tekst op mijn website staan. Mijn site is eigenlijk een groot portfolio vol met allerlei foto’s die ik heb gemaakt. Hoe kan ik toch hoog in Google komen? Dit is een hele goede vraag, die vaak wordt gesteld. Er zijn verschillende manieren om toch hoog in Google te komen ondanks dat je bijna geen tekst hebt op je site. Een paar manieren bespreek ik hieronder. Daarnaast is het ook altijd belangrijk om afbeeldingen te gebruiken in je blog. En die zo in te stellen, dat je dan makkelijk vindbaar bent voor Google.

Naam

1.Als eerst is het belangrijk dat je bestandsnaam goed opslaat. Als je een afbeelding opslaat op je computer, geef het dan direct een goede naam mee. Met een naam als IMG089 kan Google niet lezen om welk plaatje het gaat. Als je plaatje bijvoorbeeld fotograaf-in-Leusden heet, is dit een goede beschrijvende bestandsnaam. Wanneer je het plaatje vervolgens uploadt naar je site en iemand zoekt naar een fotograaf in Leusden is de kans groot dat jouw plaatje naar voren komt.

Titel

2.Na het uploaden kun je nog meer doen om beter gevonden te worden. Geef elke foto een titel mee met woorden waar je op gevonden kan worden. Daarnaast is het belangrijk om de alt tag in te vullen. Als een afbeelding niet goed wordt geladen (en dit gebeurt nog best vaak!), komt toch de titel die jij hebt meegegeven naar voren. Dan heb je nog het onderschrift; deze is wel zichtbaar op je website onder aan je foto. Mocht het relevant zijn dan zal ik het zeker adviseren om een onderschrift te geven.

Minder zwaar

3.Vergeet ook niet om je afbeelding minder zwaar te maken. Zware afbeeldingen maken je website traag. En websitesnelheid is een belangrijke factor in SEO. Je afbeelding kun je onder andere verkleinen bij tinypng.com. Veel succes!

Hoe schrijf je een review

Hoe kom je aan klantervaringen als je nog maar net bent begonnen

Testimonial

Vandaag de vraag van Sien (52) die sinds kort begonnen is met haar massagepraktijk. Ik las op de website van een businesscoach dat het erg belangrijk is om klantervaringen te vermelden op je website. Maar hoe kom ik aan een testimonial/klantervaringen als ik nog maar net ben begonnen? Het klopt dat testimonials erg belangrijk zijn om te hebben op je website. Testimonials zijn reacties van klanten die tevreden zijn met jouw geleverde dienst in de vorm van tekst of video. We noemen ze ook wel klantervaringen. Ze vormen voor je potentiële klanten een ‘bewijs’ dat jouw dienst goed is. Mensen die jou nog niet kennen, willen namelijk eerst vertrouwen hebben in je dienst voordat ze tot aanschaf overgaan. Voor beginnende ondernemers is het best wel lastig om aan klantervaringen te komen. Toch zijn er enkele oplossingen voor.

proefklanten

Tijdens je opleiding heb je vast al proefklanten gehad die je mocht begeleiden. Je zou ze kunnen vragen naar hun ervaringen. Ook zou je bijvoorbeeld 3 mensen kunnen vragen of ze tegen een goedkoop tarief gebruik willen maken van je dienst in ruil voor hun eerlijke feedback. Vanuit die feedback schrijf je een recensie waarbij je het overbodige weghaalt. Dit brengt nog enkele voordelen met zich mee. Je kunt gelijk kijken wat goed en minder goed gaat. En deze klanten blijven misschien klant als ze je dienst nodig hebben en jou goed vinden. Daarnaast zouden ze wellicht nog meer klanten mee kunnen brengen via mond-tot-mond reclame. Ofwel: dubbel zo veel winst. Een andere mogelijkheid is vragen naar ervaringen uit je vorige werkplekken. Je kunt dan vragen hoe ze de samenwerking vonden met jou. Wat ze van jou geleerd hebben en dat maak je tot een testimonial zonder specifiek je nieuwe dienst te noemen. Zo weten potentiële klanten hoe leuk is het om met jou samen te werken wat hen meer vertrouwen geeft. Hoe maak je een goeie testimonial? Nog een belangrijke tip die ik je wil meegeven, is hoe je een testimonial schrijft. Als iemand op je site komt en jouw dienst ziet, stelt hij/zij zich een aantal vragen. Is zij betrouwbaar? Is deze dienst iets voor mij? Is deze dienst wel goed of kan ik beter naar de concurrent gaan? Etc. Een testimonial kan deze vragen (gedeeltelijk) beantwoorden en eventueel zijn/haar bezwaren wegnemen, mits de testimonial duidelijk en goed is omschreven.

 

Een testimonial kan je beter zelf schrijven. Als je namelijk aan je klant vraagt om te schrijven wat hij van je dienst vond, is de kans groot dat je een vaag antwoord krijgt. Iets in de trant als: ik vind het altijd gezellig om bij Sien te zijn. Voor een potentiele klant is dit te weinig informatie, want wat is gezellig? Beter is het om vragen te stellen aan je klant en van daaruit een testimonial te schrijven. Dit maakt je testimonial uitgebreider en realistischer. Vragen die je kan stellen, zijn: Wat was de reden om mijn dienst af te nemen? Had je vooraf nog twijfels? Zoals: vond je het te duur, had je eigenlijk geen tijd of wist je niet of het wel ging werken, etc. Zo ja, wanneer verdwenen die twijfels? Of waarom nam je toch mijn dienst af ondanks die twijfel? Wat waren de resultaten na het gebruik van mijn dienst? Aan wie zou je deze dienst nog willen aanbevelen? Wil je verder nog wat kwijt? Het belangrijkste van de vragen is dat je altijd goed doorvraagt. Zo voorkom je algemeenheden.

 

Je recensie zou ongeveer zo kunnen worden: Vooraf had ik wel mijn twijfels. Is een massage niet iets te luxe om geld aan uit te geven? Toch ben ik blij dat ik sinds twee maanden bij Sien kom voor een wekelijkse massage. Ik zat al een tijdje niet lekker in mijn vel. Op mijn werk is het altijd megadruk en heb ik geen minuutje ontspanning en thuis kwam ik ook al niet echt tot rust, omdat mijn kleine kinderen constant aandacht vragen. Bij Sien heb ik echt een uurtje voor mezelf en voel ik mij daarna volledig ontspannen. De afgelopen 2 maanden heb van Sien geleerd om meer aan mezelf te denken en meer me-time in te plannen. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik relaxter ben op mijn werk en dat ik thuis geen kort lontje meer heb tegenover mijn kinderen. Ik ben een veel betere werknemer en moeder geworden! In deze testimonial wordt een van de bezwaren uitgelegd die men kan hebben om een massage te nemen voor zichzelf. Wil ik mijn geld wel uitgeven aan massage of is dat zonde? Door een bezwaar te vermelden worden potentiële klanten geholpen om toch een keuze te maken. Dat je ondanks de bezwaren toch voor jouw dienst kan gaan. Daarom is het ook zo belangrijk om de resultaten te vermelden. Want daar gaat iedereen voor positieve resultaten. Succes!

Ondernemersboeken

Zo krijg je een succesvol bedrijf in 6 stappen met behulp van deze 9 boeken

Als je mij een beetje kent, dan weet je dat ik echt ontzettend veel (business) boeken lees en dat lezen voor mij echt pure ontspanning is. Ik lees over het algemeen ongeveer 3 ondernemersboeken per week. Meestal leen ik ze bij de bieb of lees ik ze via de Kobe app van Bol.com. Heel soms koop ik ze via Bol.com als het echt de moeite waard is om te lezen, te bewaren en om aantekeningen in te maken. Ik merk dat ik het ontzettend leuk vind om boeken aan te raden aan mensen. Vandaar dat ik nu deze blog schrijf, waar ik jou meeneem in het hele proces van het opstarten van jouw droombedrijf. Ook al ben je al jaren ondernemer, dan nog kan je veel hebben aan deze blog. Omdat het altijd goed is om te kijken of je nog op de juiste weg bent en wat je nog kan verbeteren qua kennis en skills. Aan de hand van onderstaande 10 boeken moet het zeker lukken om jouw ideale en succesvolle bedrijf te realiseren.

Stap 1: Personal branding

Personal branding is een stap die veel ondernemers vergeten. Vaak zie ik, wanneer ondernemers starten of ze beginnen met een nieuw product of nieuwe dienst, dat ze dan beginnen ze met het maken van een website, huisstijl en logo. Dit zijn belangrijke zaken, maar naar mijn mening niet de eerste stappen om te zetten als je goed van start wil gaan. Eerst is het van belang om te kijken naar wie jij bent en wat je kan. Personal branding is jezelf zo profileren dat je positieve beelden en associaties oproept bij je doelgroep. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Daarom is het ook goed om te gaan onderzoeken wie jij bent, wat je kwaliteiten en je drijfveren zijn en waarom je wilt ondernemen, wat precies, etc. Een goed boek dat ik aanraad voor startende ondernemers is: Personal branding voor zzp-ers. Hiermee ga je aan de hand van 8 stappen aan de slag. Waar ben je goed in? Wat kun je voor anderen betekenen? Wat is je doelgroep? Waar doe je het voor? Wat is jouw personal branding statement? Wat is jouw verhaal? Hoe draag je uit wie je bent? En hoe versterk je je netwerk? Dit zijn belangrijke zaken om goed over na te denken. Hierna zou je eventueel door kunnen gaan met het tweede boek dat ik vaak aanraad en dat is: Babe You Got this werkboek. In dit werkboek ga je actief aan de slag met jou als merk/bedrijf. Het boek “personal branding voor zzp-ers” is een informatief boek en met het werkboek kun je dit in de praktijk brengen.

Stap 2: Financiële kennis

Niet iedereen staat te springen om zich bezig te houden met belastingvragen en boekhouden. Je kunt het natuurlijk uitbesteden, maar wil je het eerst toch zelf doen en regelen, dan zou je het boek ‘De praktische gids voor startende ondernemers’ van blogger en accountant Marjan Heemskerk kunnen lezen. Hierin vind je alles over het bijhouden van je administratie, btw-aangiften, jaarrekening, aftrekposten e.d. Saai? Misschien wel, maar zonder omzet is je bedrijf naar mijn mening vooral een hobby en geen echte business.

Stap 3: Hoe maak je een goede website?

Je kunt natuurlijk een webbouwer inhuren. Dat is vaak ook een goed idee. Maar los van het technische gedeelte van de website, is ook het ook van belang om te kijken naar het ‘waarom’ van je website. Hoe navigeert een bezoeker op websites en hoe haal je meer uit een website? In het boek van De Lean Website van Seph Fontane Pennock komt het allemaal naar voren. Kort samengevat leer je in het boek hoe je een winstgevende website creëert. Wil je juist iets meer technische kennis, dan kan ik het ook aanraden om het boek ‘Klantmagneet’ van Irene Ogier te lezen. Een heel makkelijk en simpel boek die ik binnen een uur uitlas. Irene Ogier neemt je bij de hand en vertelt je de do’s en don’ts op webgebied. Ze legt alles uit over emailmarketing, design van je website en wat voor soort teksten je het beste kan plaatsen.  

Stap 4: Het belang van bloggen

Bloggen op je site is heel belangrijk. Google hecht heel veel waarde aan een website die actueel is en met bloggen kan je ervoor zorgen dat je steeds nieuwe content hebt. Dat is vele malen beter dan een website die statisch is en waar niets op gebeurt. Regelmatig nieuwe content plaatsen kan zorgen dat je hoger in Google belandt. En hoe ‘voller’ je website is, des te makkelijker men uiteindelijk bij jouw website uitkomt door de woorden waar men op zoekt in Google. Hoe meer content, hoe eerder je gevonden wordt. Verder zijn er nog meer voordelen van bloggen, wil je er meer over lezen, dat kan hier. Wil je meer kennis opdoen over bloggen, dan zou ik je zeker aanraden om het boek ‘Beter bloggen’ van Karin Ramakers te lezen.  

Stap 5: Social media

Wanneer ik een boek lees over social media, kijk ik eerst naar de datum van de herdruk. Tips over social media zijn tijdsgebonden. Wat prima kon in 2014, kan anno nu echt niet meer. Toch is het vooral belangrijk om ‘echt te zijn’ op social media en dat je (potentiële) klanten het idee hebben dat ze je leren kennen. Hierdoor zullen ze je eerder vertrouwen en iets bij jou kopen. Ik denk dat ‘echtheid’ momenteel een van de belangrijkste pijlers is op social media. Laatst had ik het boek ‘Instaproof’ gekocht van Kirsten Jassies. In 15 stappen laat ze zien hoe je meer succes kunt krijgen op Instagram. In het boek komt naar voren hoe het algoritme werkt en alles over stories, hashtags etc. Er komen ook influencers aan bod in het boek wat het nog interessanter maakt. Kortom een heerlijk feelgood boek over Instagram met uiteraard mooie plaatjes van Instagrammers.  

Stap 6: Mooie foto’s maken voor Social media of je website

Over mooie plaatjes gesproken; hoe maak je nu prachtige foto’s? Zelf ben ik vorige maand begonnen met een fotografiecursus, maar wil je liever zelf thuis aan de slag gaan met het maken van professionele foto’s, dan zou ik  zeker de 2 boeken van Anki Wijnen kopen. Haar eerste boek heet Shoot, daarin leert ze je hoe je kan fotograferen met een digitale camera. Als ik iets wil nalezen over foto’s maken, pak ik vaak even haar boek er weer bij. Zonder technische en moeilijke termen legt ze eenvoudig uit hoe je mooie foto’s kan maken. Haar tweede boek heet Snap en hierin legt ze uit hoe je mooie foto’s kan maken  via je smartphone. Dat komt ook wel kort aan bod in Shoot, maar in Snap gaat ze hier dieper op in. Het is ook wel fijn om te weten hoe je leuke foto’s kan maken met je smartphone, omdat je vaak je mobieltje wel op zak hebt.